Kuna 2013 aasta sügis oli oma soodsate
ilmadega purjetajate ja paadimatkajate vastu kuidagi eriliselt lahke,
otsustasime oma madrusega kasutada võimalust ja minna veel ühele
mereretkele "kui ilm lubab". Lubas. Sel aastal polnud ma
veel Porkkala saarestikku jõudnud, ja nii otsustasin oma pilgu
sinnapoole pöörata. Teadagi, oli üks põhjus see, et Porkkala
Marina on tuttav ja väga meeldiv paik. Meie reisi nädalavahetuse,
14.-15.sept. ajaks oli sadama restoran ja suvine melu teenitud
talvepuhkusele läinud, kuid melu puudusele vaatamata sadamas siiski
elu käis.
Nüüd väike eellugu. Saanud
Klovharuni reisilt innustust saarestiku äärealadele reisimisest
tekkis vägisi tahtmine veelgi enam avamere poole liikuda. Vaatasin
googlemapsist Porkkala saarestikku ja vaatasin ja pidasin plaane ja
tegin marsuute, kuni vist päris juhuslikult jäi silma normaalset
kaardi mõõtkava kasutades kärbsemusta meenutav Kallbådani
nimeline täpp. Nimi tundus kuidagi tuttav. Aga muidugi, tegemist oli
minule rannikulaevniku eksamist tuntud Kallbådani ehk Porkkala
majakaga. See oli olnud väga mitme navigatsiooniülesande orientiir.
Kaardi pealt vaadates üsna mitu miili Viimastest suurematest
Porkkala saarestiku saartest mere pool, ja kui pärast Klovharunit
veel ikka mõni kaljurahu avamere poole jäi, siis Kallbådanist mere
poole kohtavad lained vaid laevu. Kuni Naissaar või Eesti mandriosa
neile ette jääb.
Eelmisel aastal Jungfruskäril käies
sai küll väikest avameretunnet, kuid see skäär paikneb siiski
päris turvaliselt saarte vahel. Kallbådan on aga igast ilmakaarest
peale põhja tuultele ja lainetele avatud.
Tegime internetiuuringuid. Selgus, et
majakas saarel on üsna vana, ehitatud 1920. Kuigi majakat peetakse
Kirkkonummi valla sümboliks, ei korraldata majakasaarele
regulaarseid turistide külastusi. Üks põhjus on keerukad
randumistingimused, kuid ehk olulisemgi on, et saar on võetud
hülgekaitsealasse, mis tähendab, et hüljestele tagatakse elurahu
ja inimesed hoitakse neist eemal. Oma uuringute käigus
sattusime majakast tehtud dokumentaalfimile, mis veelgi lisas indu ja
tahtmist saart külastada. Leidsime netist veel informatsiooni, et
septembris võib saart külastada vabalt oma alusega omal vastutusel.
Kui tore, mõtlesime, aga kahjuks eksisime. Paraku selgusid elu
tõsiasjad alles kohale jõudes. Meie informatsioon oli lootusetult
vananenud.
Mis seal ikka. Oli selge, et ilm võib
meile vabalt piiranguid seada ja valmis oli mõeldud ka varuplaan,
kuid ilmateadete kohaselt (mida küll liialt usaldada ei saa) hakkas
ilmet võtma üks tore purjetuspäev.
Porkkala Marinasse jõudsime veel täiesti 14.septembri hommiku reipama poole peal. Paadi kokkusaamise ja moonamisega läks kõik hästi. Otsad (pontoonid) slipist lahti ja minekut. Loomulikult tegime kohe ära ettenähtud Vana protseduurid. Tuul paistis olema ehk mitte päris-päris ideaalne kuid hea kindlasti. Alguses kurss edelasse, ja kui saarte vahelt juba välja hakkasime jõudma, siis otse lõunasse. Tuul oli enam-vähem täpselt idast. Arvestasin, et Kallbådanile jõudmiseks peab tegema küll mõned sikk-sakid, kuid antud tuulega sinna jõuda ja seejärel ka tagasi saada tundus väga reaalne. Tuul oli Mere Jäku kohta ikka päris mõnusalt tugev, ja laine ka.
Möödusime Mäkiluoto saarest. Kui
kaarti vaadata, siis see saar on - erinevalt teistest Porkkala
saarestiku saartest - kaetud võrdlemisi tiheda teedevõrguga. Pean
vist sosistades kirjutama, et tegemist on Soome Kaitsejõududele
kuuluva kindlustatud valvepunktiga. Inimesi seal ei pidavatki
tänapäeval olema, kuid saar pidavat olema kaetud tiheda
jälgimiskaamerate võrgustikuga. Kohe tulevadki meelde James Bondi
seiklused filmis "Live And Let Die". Vinge. Ühesõnaga -
kui saarele kunagi satute, siis kasige oma riided ja soengud puhtaks
- olete kaameras. Ehk võeti Mere Jänku ka saarest möödumisel
üles. See oleks küll tore, kui olen oma lugupeetuga Soome
militaarajalukku sattunud.
Teel Meriluotole nägime Helsingist
lääne poole sõitvat tõelist purjejahtide armaadat. Merel võis
lugeda kaugelt üle 10 purje. Kuna oli selge, et tegemist oli
tõenäoliselt navigatsioonihooaja viimase nädalavahtusega, ja ilm
oli tõesti purjetamiseks väga hea, siis olid paljud kipperid
ilmselt teel Hankosse oma navigatsioonihooaja lõppu tähistama. Mäkiluoto juures meie kursid nendega
lahknesid. Keerasime Mere Jänku nina lõunasse.
Kallbådan paistis meie ees enam-vähem
samasugusena nagu ta kaardilgi oli olnud: viisakalt öeldes väga
väikesena, kuid lähenes ta meile tänu heale tuulele päris
jõudsalt. Gennaker oli mul küll kaasas, kuid tuul oli selgelt liiga
tugev selleks, et punase purje kasutamist isegi kaaluda. Lähemale, ikka lähemale Kallbådanile!
Hakkasime juba eristama kaljusid. millele majakas ehitatud oli. Sai
selgeks, et lõuna pool majakakaljut - otse meie teel - on veel
kaljusid. Minu esialgne plaan oli randuda saare tuulepealsel, ehk
lääneküljel. Saarele lähenedes aga nägin, et otse põhjapoole
avaneb väike abajas. kus seisis mootorpaat. Otsustasin siis, et
lipsan põhja pool olevate kaljude vahelt läbi, et randuda seal, kus
mootorpaat juba ees oli.
Siiamaani ei saa aru, kuidas küll
asjad ühtäkki ikka nii kiiresti arenema hakkasid. Jah, mul võis
ju olla randumiseks iseenesest hea plaan, kuid mingeid korraldusi ma
selle teostamiseks sisuliselt ei andnud, ja endalgi jäi adumata, et
millal midagi tegema peaks. Kaljude vahelt saime läbi päris
rahuldavalt, kuid siis olimegi praktiliselt kohe ses abajas. Täies
purjes, svert ja roolileht all, ilma mingi tegutsemisplaanita.
Olin arvestanud, et abajas saan veidi
tuule- ja lainevarju. Lainet seal ei olnud tõesti, aga tuule eest
küll mingit varju polnud. Tahtsin pressida oma Mere Jänku kindlasti
abaja idakaldale selle mõttega, et saaksime hiljem allatuult
paremini minema. Meil õnnestus paadi nina küll lauge kalju peale
saada, aga kuna kivi oli väga libe ja tuul tugev, puhus see meid
kivilt kohe lahti.
Rannas olevad inimesed olid meile kohe
appi tulnud ja mul õnnestus randumisots ühele mehele visata.
Hakkasime siis paati tagasi kalda poole tirima. Selle käigus, kuna
olin paadi ahtris, pöördus paadi ahter ranna poole. See tähendas,
et paati kaljule tirides riskisin roolilehe vigastamisega, aga midagi
polnud teha. Vähemalt olime endiselt randumisotsa kaudu kaldaga
ühendatud. Probleem oli ka kalju veealuse osa
libedus. Sinna kindla jalaga astumine oli niigi raske, ja millegi
tõstmine ja tõmbamine oleks tähendanud riskida kukkumisega.
Läbi suure häda ja stiilis
tõmba-ära-tõmba-lükka-ära-lükka korralduste saime paadi siiski
lõpuks kaldale ja kinni. Suur tänu selle eest meid abistanud
rannameeskonnale. Paraku pidime kohe kuulma, et oleme
saarel nii ebaseaduslikult, kui veel olla võis. Üks meie
vastuvõtjatest ja abistajatest oli sisuliselt saarevaht, kes saarel
küll alaliselt ei elanud, aga hooldas majakat jne. Selgus, et isegi
saarele lähenemine vähem kui poole miili kaugusele oli rangelt
keelatud. Välja arvatud küll siis, kui kasutatakse saarest veidi
alla poole miili kauguselt mööduvat farvaatrit, aga farvaatrist
saare poole minekul - oi-oi-oi.
Tegemist olevat hülgekaitsealaga. Pean
ütlema, et otsest sõimu ei kuulnud, aga minu seletused, et ma
tõesti ja ausalt seda ei teadnud, ei paistnud eriti kohale jõudvat
ja vahi meelt vaigistavat. Mingil hetkel ta pahameel siiski veidi
taltus ja ta ise (sic!) tuli selle peale, et ütles, et kui seal juba
olime, siis võime majaka kempsu kasutada ja vett juua. Tahtsime.
Tagasi minnes oli vaht juba päris
rahulik. Ta möönis, et tegelikult on need hülged tema jaoks üldse
(noh, kui ta vene keelt oleks osanud, siis ta ilmselt oleks öelnud
p-h-i) ükskõik ja ta ise ei saa ka aru miks sellised ranged
eeskirjad ja üldse ei saavat ta aru, mida halba minu paat hüljestele
võiks teha. Tegelikult, ega sinna randa iga paadiga ei saaks ju
niikuinii. Tema kohus olevat siiski tema kohus ja sinna kuulus
muuhulgas see, et kõik randujad pidi ta tagasi saatma ja kes ei
allu, nendele on kohe vaja kutsuda rannikuvalve. Selgus veel huvitav
tõsiasi, et tema pidavat saarele küll gruppe viima. Küllap siis
oskab tema nendesse gruppidesse kuuluvad inimesed nii ära võluda,
et erinevalt "tinistamata" inimestest ei teki gruppidest
hüljestele mingit kahju.
Vahepeal ta lubas meil saarel väike
tiir teha, aga siis tuli meile järgi ja ütles, et kuna saarel on
igal pool kaamerad (James Bond!!), siis teda jälgitakse (Suur
Vend!!) ja kui ta meid kohe ära ei aja, siis võidakse ta hiljem aru
andma kutsuda. Enne meie lahkumist selgus veel et kui tahama edaspidi
saarele minna, tuleks temaga kontakteeruda. Siis selgus, et tegemist
oli maailmas mõnes mõttes unikaalse mehega. Nimelt, minu madrusele
tuli ta nimi tuttav ette ja ta küsis, et kas tõesti. . . Jah, oli
tõesti maailmakuulus mägironija. Nagu hiljem netist vaadates
selgus, siis üks üheksast kes on käinud Everestil ilma lisa
hapnikuta.
Oli mis oli, aga mägironija teadis, et
inimesi hädas - isegi kui nad on kurjategijad - tuleb aidata. Tal
oli veeülikond seljas, ja ta oli lahkesti nõus minu Mere Jänku
kaldast eemale toimetama. Suur tänu talle selle eest, sest ilma
temata oleks merele saamine olnud keerulisem. See oli keeruline sellegipoolest, sest
mingi kalju otsa triivisin ikkagi. Tuule-laine ja kalju-kiviolud olid
ikka päris keerulised.
Sain siiski keelatud maalt ilma
suuremate kahjustusteta tulema ja võtsin kursi tagasi põhja poole.
Oleksin tahtnud minna tuldud teed tagasi, kuid kahtlustasin juba
siis, et tänu triivile see ei õnnestu. Varsti saingi aru, et
Mäkiluotost pean seekord mööduma lääne poolt. Probleem oli
selles, et meie võimalikud ööbimiskohad jäid Mäkiluotost itta.
Mis teha, tuli leppida. Tuul ja laine olid päris korralikud, ei
tahnud hakata seal merel enam krüssama.
Tagasiteel möödusime u 100 meetri
kauguselt ühest kaljurahust, millel peesitas kaks hüljest. Nojaa,
vot seal oleksid pidanud kaitsjad olema, kasvõi püssid käes
hülgete rahu valvamas! Olin segaduses. Mida teha, et hülgeid mitte
häirida, või pigem et hülgekatsjatele meele järele olla ja neid
mitte taaskord pahandada? Kas hüpata üle parda? Mere Jänkul ju
tegelikult parrast polegi, ja otsustasin riskida. Jätkasin teekonda.
Paraku need hülged märkasid meid ka, ja sulpsatasid vette.
Seniajani võin ainult loota, et ma neid suguvõimetuks ei ehmatanud,
või et meie kohtumine neid kuidagi muud moodi fataalselt ei
häirinud, sest ega see hüljeste kaitsmine pole ju niisama. . . .
Reis jätkus. Möödusime Mäkiluotost,
seekord lääne poolt. Suve viimase laupäeva õhtu hakkas jõudma
sinnamaale, et mõistlik oli hakata vaatama ümbrust sellise pilguga,
mis keskenduks randumis- ja laagrikohale. Storlandet nimelise saare
idaküljel pidi olema looduslik sadam. Või midagi sellist. Paraku
olime meie selle saare lääneküljel, ja tuuleolud võrdlemisi
keerulised krüssamiseks: vastutuul, kusjuures oleksime pidanud
läbima kahe saare vahelist koridori. Otsustasime, et proovime leida
koha saare lääneküljel. See polnudki nii lihtne, sest rannikul
olid kõrged kaljud. Ühe vaikse abaja siiski leidsime, kuhu paat
kaldale tirida. Laagriplats ei olnud just ideaalne, aga halb ka
mitte, ja otsustasime päeva purjetamisele joone alla tõmmata.
Telk püsti ja väike eine, mille
järgselt jalutuskäik kontide ja lihaste sirutamiseks ja
ümbruskonnaga tutvumiseks. Oli tõesti väga kaljune rannik, aga
ilus ka. Pärast jalutuskäiku grillimine ja
kõik sinna juurde kuuluv, millele järgnevalt puhusin paar
suupillilugu päikeseloojangu ajal. Ehk siis - natuke matkaromantikat
ikka ka!! Tore oli.
Järgmisel hommikul tavaline
hommikusöök, millest pole mõtet kirjutadagi, ja kuna meil aega
oli, siis otsustasime Storlandeti saarega veidi lähemalt tutvust
teha. Ei tea, kas see johtus ilmast või
eelnevast päevast või mis, aga kuidagi tundsin, et selle saarega
päris sinapeale ei saanud. See on nii, et mõnel saarel olles
tunned, nagu oleksid tulnud koju, kuigi oled saarel esimest korda,
aga mõnel sellist tunnet ei tule. Storlandet oli just üks neist
viimaseid. Kuid, ega saarel viga polnud. Märkasime seal päris
mitmel korral kummalisi betoonrajatisi. Pakkusin, et need võiks ehk
Nõuka okupatsiooniaesed olla, ja pärast kodus kontrollides
selguski, et saarel käis okupatsiooni ajal vilgas militaarne
tegevus. Tänapäeval korraldatavat saarele militaarajaloolisi kanuu-
ja süstamatku. Lahkusime saarelt tervetena,
heatujulistena ning reibastena ja alustasime Mere Jänku selle hooaja
viimast reisi.
Üldiselt - kõik läks hästi.
Krüssama küll pidime, aga tuult oli ja ilm oli ilus. Kuna olin
eelmisel päeval triivile pidanud palju tähelepanu pöörama, siis
märkasin veelkord, et on minu Jänkul alles võimas triiv. Kui aga
kord kahe saare vahel minu arvates juba selgelt ebaharilikult kaua
olime krüssanud, tekkis mul aimus, et midagi ei ole justnagu korras.
Ei olnud ka. Sverdi allatõmbamisots oli sverdi küljest lahti tulnud
ja svesrt siis vastavalt üles tõusnud. Kuna see oli sel aastal juba
päris mitmes kord, kus ma antud probleemiga pidin tegelema, siis
nüüd tegelen probleemiga, kuidas järgmiseks hooajaks sinna kindlam
kinnitus saada. Mõtteid on.
Hooaeg sellega läbi... |
Reis lõpp kulges ladusalt. Tuul oli
sadamasse sõites üldiselt soodne, aga väga ebaühtalne, sest
sõitsime lahes, mis on idatuule eest väga hästi, või antud juhul
liigagi hästi kaitstud. Mootorit siiski käima panna ei tahtnud: las
need viimased sajad meetrid venivad, aga mingu ikka purjega.
Randumine, Mere Jänku lahtivõtmine, ja oligi aasta 2013
navigatsioonihooaeg läbi.
No comments:
Post a Comment